Tips en technieken

Hieronder vind je enkele tips en technieken voor bepaalde steken die in mijn (en zeker ook in andere) patronen voorkomen. 
VAN KLEUR WISSELEN


Beginnende haaksters/hakers vragen hun soms af wat nu de mooiste manier is om van kleur te wisselen. Hier volgt een makkelijke beschrijving.

Maak je laatste steek niet af, je haakt je vaste, stokje, ... tot je aan de laatste keer komt dat je een draad moet omslaan. Deze foto's gelden voor een vaste.
Sla de volgende kleur om de naald.
En trek de draad door de lussen op de naald. Je hebt nu van kleur gewisseld.
Ga nu gewoon verder in de volgende steken. Je kunt nu van kleur wisselen.

Om de kleurwissel niet zichtbaar te maken bestaan ook enkele trucjes. Op de blog van Herriet van Stip en Haak staan 2 manieren uitgelegd om onzichtbaar van kleur te wisselen. Klik HIER om daar naartoe te gaan. Veel plezier!!


BOBBEL VAN 3-4-5-6-...


De bobbel komt voor in het pootje van Axel de Panda. Op deze beschrijving wordt de bobbel van 4 uitgelegd maar je kan die ook veel grotere of kleinere bobbels maken. Succes!!
Wissel eerst van kleur zoals hierboven uitgelegd staat
Sla de draad om de naald
Steek de naald door de volgende steek en haal de draad op
Sla de draad nog eens om de naald
Trek deze laatst lus door de 2 vorige lussen, je hebt nu nog 2 lussen op je naald liggen
Herhaal dit nog 3 keer als je de bobbel van 4 wilt maken. Voor die van 5 doe je dit 5 keer, voor 6 doe je dit 6 keer, ...
Neem nu terug de achtegrondkleur en sla deze 1 keer om de naald
Trek deze draad door alle lussen die op je haaknaald liggen.
Haak gewoon verder met de achtergrondkleur.
Hier zie je het resultaat. Hopelijk heb ik je verder kunnen helpen met deze uitleg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen